mei 25, 2020

RACINGLINE R600 FILTER
WELKE PAST BIJ JOU?

We zijn behoorlijk trots op de Racingline R600 Intake voor de MQB TSI auto’s. Momenteel is het mogelijk om de keuze te maken tussen de Trifoam filter en de nieuwe Pleated Cotton filter.
De R600 is de meest efficiënte intake kit verkrijgbaar op de markt van vandaag door de combinatie van OEM pasvorm en afwerking en de capaciteit om vermorgenstoename aan te kunnen tot meer dan 600PK. Het is daarom geen verrassing dat er wereldwijd al meer dan 15.000 van deze intakes zijn verkocht. Nu de keuze gemaakt kan worden tussen het filter materiaal is de intake nog interessanter geworden. Beide filters zijn wisselbaar met elkaar.  Als je een R600 met foam filter hebt, kan deze gewoon vervangen worden door de Cotton versie en andersom. Een nieuwe R600 kopen? Nu is er keuze!

WAAROM IS HET FILTER IN DE R600
ZO CRUCIAAL?

De motor van je auto heeft zuivere en koele lucht nodig om een zo hoog mogelijk vermogen te bereiken.  Maar hoe belangrijk de koele en schone lucht ook mag zijn, des te cruciaal is het om de fijne binnenkant van het filter gespaard te houden van vuiligheid.  Alleen op die manier bereik je de volle potentie van het luchtfilter. Stel je voor dat je je motor duizenden kilometers lang zonder luchtfilter zou laten lopen. De luchttoevoer mag dan wel direct en geweldig zijn voor het vermogenswinst, maar er komen geleidelijk kleine vuildeeltjes in de motor die motorslijtage veroorzaken, gevolgd door vermogensverlies en mogelijk compleet motordefect. Zie het maar als schuurpapier dat over elk onderdeel van de motor wrijft en dat wilt niemand!De korte en logische conlcusie is dus dat een filter en vuil buiten moet houden maar toch voldoende lucht moet toe laten om het vermogen tot z’n recht te laten komen
Zie het als het hart van de R600 intake kit!

FILTER TYPES

De auto heeft vanuit de fabriek een origineel filter. Deze is simpel, effectief en boven alles, goedkoop. Maar goedkoop is niet altijd efficiënt. Omdat je dit leest zul je ongetwijfeld al geïnteresseerd zijn om je inlaat te verbeteren. De R600 intake is de logische keuze maar welk filter moet je kiezen? De enigste twee betrouwbare keuzes voor een performance intake is een foam of kattoen filter.

Het eerste wat men moet begrijpen is dat filters vuiligheid kunnen stoppen door het tegen te houden of te vangen. Met andere woorden, het vasthouden op het filteroppervlak of het dieper in het filter vast laten lopen. Het is soms een verrassing voor mensen om te begrijpen dat alle filtermaterialen vanaf het begin hetzelfde aan lucht doorlaten. Maar pas vanaf het moment dat het filter vuil wordt dat het verschil tussen materiaal duidelijk wordt.

Het volgende waar rekening mee gehouden wordt is dat het filter oppervlak zo groot mogelijk oppervlak is om zo min mogelijk druk verlies te hebben. Hierdoor is er meer vrije ruimte voor de luchttoevoer van de inlaat en en werkt daarom efficiënter voor de motor.

Het katoennen filter zal altijd meer oppervlakte hebben dan de foam filter. Dit komt door de constructie van de plooi-vorm van de katoenen filter i.p.v. het gladde profiel van een foam filter. Op het eerste gezicht mag het dan lijken dat een katoenen filter meer voordeel opleverd maar de diepte van het foam filter maakt het kleinere filteroppervlak goed door dat deze in staat is om grotere stukjes vuil tot diep in het filter vast blijven zitten.

WAT ZIJN DE KEUZES VOOR DE R600?

TRIFOAM-FILTER

Laten we beginnen met meer in detail naar onze Trifoam drielaags schuimfilter te kijken. Drie verschillende dichtheden van schuim worden aan elkaar gehecht tot grote vellen, vervolgens met de hand in vorm gesneden en over een plastic ‘kooi’ gebonden om de vorm te krijgen. Als je kijkt naar hoeveel autosportteams van het hoogste niveau over de hele wereld (inclusief World Rally, WEC en zelfs F1, plus bijna elk afzonderlijk off-road voertuig ter wereld) dit schuimfiltermateriaal momenteel gebruiken, spreekt de keuze voor zich. De eerste reden voor onze voorkeur voor schuim is de tolerantie voor stofbelasting, die veel beter is dan katoen of papier. De stofdeeltjes worden door de diepte van het filtermateriaal vastgehouden en behoudt meer luchtweg dan dat een filter doet waarbij het hele oppervlakte bedekt kan worden.

Als we de microscoop erbij zouden nemen zien we dat het TriFoam materiaal veel meer ruimte biedt voor stof te vangen heeft door z’n diepte. Ook door de grotere doorgangen in het materiaal gebeurt de luchtverplaatsing door het filter op een efficientere manier. De willekeurige structuur van het foam zorgt ervoor dat als er stof door komt het sowieso vastloopt en de lucht toch door blijft gaan.Dit alles betekent dat het Trifoam-filter veel meer stof aankan en in de meeste omgevingen langer betere prestaties levert. Schuimfilters wegen ook maar een fractie van een katoen filter. Het ‘koepel’-ontwerp dat wordt gebruikt, betekent een enorme toename van het filteroppervlak in vergelijking met veel ontwerpen die een eindkap op het filter heeft is het open uiteinde van de Trifoam-filter volledig bruikbaar filtermateriaal.

KLINKT GOED? KEUZE GEMAAKT?

Wacht even, want er is altijd een compromis! Schuim is een relatief delicaat materiaal, een materiaal dat echt een beetje liefde nodig heeft van de eigenaar om het te onderhouden.
Het geheim om het Trifoam-filter optimaal te laten presteren, is om het regelmatig schoon te maken en opnieuw in te spuiten (met de Racingline Cleaning kit). Doe dit en het zal elke keer weer in een zo goed als nieuwe staat zijn. Als dit niet wordt gedaan zal het filter na verloop van tijd uitdrogen.
Als je van racen houdt en altijd de beste airflow wilt, is de Trifoam-filter de juiste keuze!

Voordelen van het Trifoam-filter:

  • De best mogelijke luchtstroom voor peformance auto’s
  • De luchtstroom verslechtert nauwelijks als het filter al stof heeft gevangen.
  • Foam is gevoeliger en heeft TLC nodig
  • Na het schoonmaken en heroliën zijn ze zo goed als nieuw
  • Ze zijn een lichtgewicht, zorgvuldig ontworpen, authentieke motorsportfiltratieoplossing

KATOENEN FILTER

Dus er zijn voldoende redenen om voor de Trifoam filter te kiezen maar hoe zit het met de katoenen variant? Om te beginnen is het een robuust filter met een lange levensduur met uitstekende luchtstroom capaciteit en minimaal drukverlies in het inlaattraject. Uiteindelijk draait het bij een filter om de oppervlakte die het heeft om lucht toe te laten.  De diepe plooien op het katoenen filter vergroten duidelijk het oppervlak terwijl het met epoxy gecoate mesh het katoen omhult met een ongelooflijk duurzame buitenlaag. Het is gemaakt van drie lagen extreem fijn geweven katoen, strak gebonden aan de boven- en onderkant door het gaas. Het materiaal wordt vervolgens geplooid en met de hand gevormd. Door het oppervlak te vergroten, vergroten deze plooien het filtervermogen en het vuilopnamevermogen. Het gaas biedt ondersteuning om te voorkomen dat filter materiaal in de motor worden gezogen en zorgt ook voor een duurzame buitenlaag om te beschermen tegen groter vuil. Als ze schoon zijn, zijn beide filters bijna identiek in prestaties. De aanvankelijke druk verlies data die we hebben geregistreerd zijn net zo goed, en wat betreft vermogen en koppel is het verschil bijna te verwaarlozen.

Dus je denkt nu misschien dat het een gemakkelijke keuze is voor het katoen en filter te kiezen. Maar nogmaals, er is een compromis. Elk geplooid katoenfiltermateriaal zal uiteindelijk sneller worden geblokkeerd door vuil dat wordt opgevangen op een stoffige weg of bij het volgen van andere auto’s.  Het vuil dat zich ophoopt aan het filteroppervlak kan uiteindelijk resulteren in vermogensverlies.

Terwijl vuil er doorheen probeert te dringen, begint het zich eerst op te bouwen in de onderkant van de plooien en langzaam hoopt het op naar de toppen.  Het is helemaal niet gevaarlijk voor uw motor, omdat het nog steeds volledige filtratie biedt. Maar geleidelijk merk je misschien dat het prestatievermogen niet meer is wat het ooit was – en dat is idealiter het moment om je filter te vervangen. Weet je nog hoe het Trifoam-filter dit vuil veel beter vastlegt over de hele diepte, terwijl er nog steeds een goed pad is voor de lucht om er efficiënt doorheen te gaan? Kortom, het geplooide katoen wordt eerder beperkend, terwijl het schuim erg open blijft.

Er zijn ook andere voordelen aan het ontwerp van het filter met geplooid katoen. Alle andere katoenen filters op de markt hebben de neiging om een ​​zwaar PU-klemstijlontwerp te gebruiken; de Racinglines blijven een gigantische luchthoorn/rampijp gebruiken, net als het Trifoam-ontwerp – wat duidelijke voordelen biedt ten opzichte van de concurrentie. Het vermindert het gewicht en maakt een gemakkelijke aansluiting op de fabrieks turbo-inlaatslangleidingen of op onze siliconen slang upgrades mogelijk met een efficiënte luchtstroom gegarandeerd.

Dus wat is de reden om voor het filter van geplooid katoen te kiezen?

  • Extreem robuust en zeer duurzaam
  • Uitstekende luchtstromingskarakter bij nieuwstaat
  • Geen reiniging nodig – monteren en vergeten
  • Groot oppervlak en luchthoorn buis naar andere leidingen
  • Mooi ontwerp!

Onze overige merken

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maakt Co-ordSport gebruik van cookies. Door te klikken op een willekeurige link op deze site accepteert u de cookies. Voor meer informatie bekijk ons privacybeleid.

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Dichtbij