Story
MMR performance wordt MMX
september 4, 2024
LEES BLOGnovember 17, 2020
CUSCO
ROLKOOIEN
HANDLEIDING
Is het moment daar dat het tijd is om een rolkooi te monteren? Leuk, dan gaan we in deze blog proberen duidelijk het stappenplan te schetsen zodat er geen onduidelijkheden meer zijn bij het bestellen.
De opties die CUSCO / Safety21 biedt aan rolkooien maakt het soms een puzzel, daarom hebben wij deze “guide” gemaakt om jou te helpen een keuze te maken.
De verschillende topics / stappen sommen we hieronder even op:
– Schroefkooi of lassen?
– Materiaalkeuze
– Kiezen van auto en chassiscode
– Dakraam of geen dakraam?
– Het kiezen van de C-Stijl opties
– Hoeveel punts?
– Door het dashboard heen of juist er omheen?
– Accessoires
CUSCO is het meest ervaren Japanse merk met een rijke historie in de autosport. Of het nu gaat om rally, circuit, gymkhana of driften, CUSCO Japan heeft alle facetten ingezet om hun eigen producten te testen en verder te ontwikkelen. Cusco maakt producten voor particulieren maar tevens voor andere Tuningsmerken zoals Nismo, Top Secret en vele anderen. Door hun brede assortiment komen ze ook in contact met diverse raceklasses in Japan en produceren zij ook rolkooien voor bijvoorbeeld de Mazda MX5 cup auto’s in Japan en rallyteams. Al deze ervaring van het bouwen van rolkooien vind je terug in de rolkooien voor straat en circuit applicaties.
De standaard constructie van CUSCO rolkooien is opgebouwd uit 40mm diameter buizen met montagepunten die worden gelast of worden geschroefd. Iedere poot die aan het chassis wordt vastgezet heeft de mogelijkheid om te worden geschroefd of te worden gelast. De keuze laten we aan de klant zelf over. In principe wordt iedere rolkooi “custom” gemaakt na bestelling (tenzij wij hem op voorraad hebben uiteraard!) en dit geeft de mogelijkheid om zelf wensen door te geven voor het bestellen.
Een schroefkooi maakt het eenvoudig voor een klant om hem zelf te monteren. Een hele klus uiteraard, maar prima zelf thuis te doen met het juiste gereedschap en de nodige ervaring. Daarnaast kun je natuurlijk altijd de kooi er weer uit schroeven bij verkoop van de auto. De basispoten van de rolkooi komen met een boven en onderplaat. Een plaat aan de binnenkant van de auto en een voorgevormde plaat aan de onderkant van de auto. Door het boren van gaten in de bodem van de auto, kun je de platen vervolgens aan elkaar schroeven. Deze bouten en moeren worden uiteraard meegeleverd.
Een gelaste rolkooi is lichter dan een geschroefde kooi omdat hier minder bouten bij zitten. Daarnaast zit de kooi echt vast aan de auto waardoor de auto nog stijver wordt dan bij het schroeven. Uiteraard is dit nog een stap veiliger dan alleen geschroefd.
CUSCO splitst hun assortiment in twee keuzes, afhankelijk van de keuze van het materiaal. CUSCO D1 rolkooien worden gemaakt van Chromoly / CRMO (Chromium Molybdenum). Dit materiaal is 33% lichter dan de stalen versie. De CUSCO D1 kooien zijn geschroefd en komen in de typische CUSCO D1 blauwe kleur (poedercoating). Ze zijn voorzien van lichtgewicht koppelingen om de buizen aan elkaar te verbinden. Gemaakt om lichte tot gemiddelde harde impact crashes te kunnen weerstaan. Strategisch gekozen montagepunten en ontwikkeld met ervaring opgedaan in de motorsport, zorgen ervoor dat je veilig en beschermd zit bij gemiddelde ongelukken.
SAFETY21 CDS (Cold Drawn Seamless) stalen rolkooi.
Betaalbaar: Deze stalen versie is een stukje goedkoper dan de Cusco D1 Cr/MO versie. Ideaal voor mensen met een beperkter budget.
Geschikt om jou te beschermen tijdens zware crashes en wordt aanbevolen voor mensen die daadwerkelijk het circuit op gaan, Time Attack rijden of Rally. Wel zwaarder dan de CUSCO versie, maar compenseert dit in de veiligheid.
CUSCO’s herkomst uit Japan zorgt ervoor dat zij uitgaan van de auto’s zoals ze in Japan zijn geleverd. Dit houdt in dat het kan zijn dat een WRX (zoals we ze hier in Europa noemen) bij Cusco bekend is als een GDA, GDB of GDE. Je ziet, een WRX kan verschillende benamingen hebben in Japan en meestal zit hier dan ook verschil bouwwijze in de auto of de rolkooi. Om jou van een goed advies te kunnen voorzien, hebben wij deze chassisaanduiding nodig. Kijk hiervoor even in het chassisnummer en laat ons weten of de auto links of rechtsgestuurd is.
CUSCO’s focus op de rolkooi ligt bij het maken van kooien die zoveel mogelijk ruimte vrijhouden in de cabine. Het resultaat is dat er veelal geen rekening mee wordt gehouden met auto’s voorzien van een dakraam (deze dakramen maken de auto zwaarder, waarom zou je racen met een versie van een auto die in de basis al zwaarder is toch?). Heeft jouw auto een dakraam, geef dit aan want voor verschillende applicaties heeft CUSCO wel een rolkooi voor dakramen. Let wel, het kan betekenen dat na montage van de rolkooi, het dakraam niet meer te gebruiken is. Twijfel je hierover? Neem voor het bestellen even contact op!
Bij de 6 punts en meer kooien lopen er buizen via de a-stijlen naar beneden. Je hebt hierbij de keuze om voor het dashboard langs te gaan of dat je een gat maakt in het dashboard waar de buis doorheen moet gaan. Voor circuitauto’s adviseren wij altijd om de buizen zo recht mogelijk te houden en door het dashboard heen te gaan. Een rechte buis is namelijk steviger en stijver dan een “mandrel-gebogen” buis. Als je kiest om voor het dashboard heen te gaan, is de installatie een stuk eenvoudiger. Je levert dan wel iets aan veiligheid in t.o.v. door het dashboard heen.
CUSCO geeft de klant de mogelijkheid en vrijheid om te kiezen welk type C-stijl beugel erbij geleverd dient te worden.
“Window style”
– De C-Stijl buis loopt zo dicht mogelijk langs het raam achteren om nog steeds ruimte te bieden achterin.
“Roof Style”
– De C-Stijl volgt de lijn van het dak en gaat door de hoedenplank naar beneden. Dit geeft de meeste ruimte achterin. Let wel, wij adviseren na het plaatsen van een rolkooi om altijd een helm te dragen en de rolkooi in te pakken met foam om de kracht bij een ongeluk te dempen. Zonder helm of foam overleef je dit niet!
“Race Style”
Wederom, van boven het hoofd zo’n recht mogelijke buis naar beneden. Kortste lengte en stevigste uitvoering. Je zult het met ons eens zijn, dat dit de veiligste keuze is voor circuitwerk en i.c.m. een A-stijl die door het dashboard heen gaat.
Het aantal punten omschrijft de vorm en grootte van de rolkooi. Vuistregel is dat ieder getal onder de 6 punten, enkel achter de voorstoelen stopt. Dus een “main-bar” ter hoogte van de B-stijl en vervolgens naar de C-Stijl toe. Dit type wordt ook vaak een “Clubsport-kooi” genoemd. Vanaf 6 punts gaat de kooi naar voren toe. Hoe meer punten, hoe zwaarder (zie afbeeldingen voor een indicatie).
Er zijn verschillende extra mogelijkheden bij het bestellen van een rolkooi. Zo kan een 4 punts kooi worden uitgebreid met een kruis of zijn er losse deurstangen te krijgen om stijfheid toe te voegen (let wel, deze zijn voor stijfheid, niet als bescherming van een zijwaardse impact). Verschillende type padding of verstevingsplaten (lassen) en zonnekleppen zijn optionele extra’s.
WAT BIEDEN WE?
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maakt Co-ordSport gebruik van cookies. Door te klikken op een willekeurige link op deze site accepteert u de cookies. Voor meer informatie bekijk ons privacybeleid.
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.