Onze Porsche
Cayman 987.1 S
Onze Porsche is in 2006 gestart als een Cayman S met een 3.4 motor met 295pk. Het midden motor principe met achterwielaandrijving is de perfecte basis voor super handling op de weg en op het circuit. Sommigen beweren zelfs dat dit platform beter is dan een 911.
Een goede zitpositie en ondersteuning zorgt ervoor dat je precies voelt wat de auto doet ten alle tijden. Je voelt aan wanneer het glad is buiten, wanneer de auto wilt onder- of oversturen en kunt hier sneller naar handelen. Omdat we niet in een cup gaan rijden met onze auto is het hebben van een FIA keur niet van belang. We hebben gekozen voor de ABE versie, een straatgoedgekeurde stoel voor Duitsland bijvoorbeeld. Iets bredere heupruimte t.o.v. de FIA versie. Daarbij was het mogelijk om voor gedeeltelijk leer te gaan, wat bij de Porsche een luxe uitstraling geeft.
Net als bij de stoelen, wil je goed vastzitten in de auto. Racegordels helpen hierbij. Schroth FIA gekeurde gordels met een quickrelease, zorgen voor extra veiligheid!
Een bolt-in rolkooi, omdat de meeste van onze klanten op straat rijden met hun auto en geen gelaste kooi wensen, hebben we gekozen voor een clubsport beugel die bijdraagt aan de veiligheid maar altijd omkeerbaar is zodat je bij verkoop van de auto geen blijvende schade achterlaat. Optionele harnasbar zorgt ervoor dat we de gordels goed en veilig kunnen gebruiken in de auto.
De Cayman is standaard voorzien van aardige Brembo remklauwen af fabriek. Hier is in de basis niks mis mee, dus we gaan eerst de limiet opzoeken van deze klauwen alvorens we deze upgraden naar bijvoorbeeld AP Racing Pro5000R remklauwen. We hebben de remklauwen gereviseerd met nieuwe zuigers, ontluchtingsventielen, seals en stofhoesjes, waarna we de remblokken hebben veranderd naar Endless ME20 compound. Voor ons is er maar een merk als het neerkomt op remleidingen, dat is Goodridge. Prijs kwaliteit is hierin key. Een merk waar je goed op kunt vertrouwen en voor nog geen 130 euro heb je rondom nieuwe leidingen over het algemeen. De remvloeistof is Endless RF650, de top van de top!
Als laatste hebben we de hoofdremcilinder vervangen voor een exemplaar van een Porsche 997 GT3. Deze heeft met zijn 27mm diameter een groter volume wat voor een directer remgevoel geeft. Zeker een upgrade die de moeite waard is!
We rijden op straatlegale banden op het circuit, maar wel met wat in de volksmond “Semi Slicks” wordt genoemd namelijk de Nankang AR-1. Remmen en banden moeten in balans zijn. Als je ontzettend goede banden hebt met flut remblokken, kom je nooit bij het volledige potentieel van de banden uit. Andersom, kun je hard bijtende blokken hebben, maar als je iedere keer in de ABS terecht komt omdat je banden het niet aankunnen, heb je er niks aan.
Nu we goed zitten in de auto, kunnen stoppen door de betere remmen en banden, wordt het tijd om ervoor te zorgen dat ten alle tijden de banden het contact met het asfalt behouden. Het blijft immers zo dat wanneer je geen grip hebt dat je niks kunt.
We rijden met het Nederlandse merk MOTON, onderdeel van AST Suspensions. We hebben gekozen voor de maximale instelbare set die er is, de Moton 3-Weg. Volledig instelbaar, dus hoogte, rebound, bump en hardheid allemaal afzonderlijk van elkaar.
Nu we de hoogte en hardheid kunnen finetunen voor ieder moment, willen we graag ook de mogelijkheid hebben om de uitlijning perfect af te stellen. We hebben ervoor gekozen om de draagarmen te vervangen door exemplaren van Powerflex. Deze zijn voorzien van nieuwe, hardere rubbers / bussen met caster en camber verstelling. Dit geeft een enorm strakke wegligging en perfect in te stellen onderstel.
Uitlijnen doen we overigens in huis, met onze Corghi Laser uitlijnapparatuur kunnen we iedere auto perfect uitlijnen. Samen op onze Intercomp weegschalen, vinden we de perfecte balans in de auto zodat hij precies doet wat wij willen. Tijdens aanremmen, insturen, midden van de bocht en zodra we op het gas gaan. Iedereen met een instelbaar onderstel zou zijn auto moeten laten uitwegen en uitlijnen!
OK, eerlijk is eerlijk. Een ongeblazen Porsche proberen te tunen, vraagt om serieus geld. Als we meer vermogen wilde hebben, hadden we beter een andere auto in de basis kunnen nemen. We hebben dan ook besloten om onze auto motorisch alleen te beschermen en niet sneller te maken. Zo hebben we de motor uiteraard een grote beurt gegeven voor we er ook maar mee gingen rijden. We hebben de carterpan voorzien van een Baffled Sump, schotjes die zorgen dat de olie blijft waar hij hoort tijdens het bochtenwerk, zodat de motor nooit zonder olie komt te zitten. Speaking of which, de olie, we hebben gekozen voor Motul 300V 15W-50 olie ivm de hogere temperaturen op het circuit.
Een K&N filter zorgt voor schone lucht en uiteraard zorgt een Milltek Sport cat-back uitlaat voor een aardige toon bij het uitademen.
De koeling hebben we uitgebreid met een 3de radiator om de koelvloeistof zo constant mogelijk te houden.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maakt Co-ordSport gebruik van cookies. Door te klikken op een willekeurige link op deze site accepteert u de cookies. Voor meer informatie bekijk ons privacybeleid.
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.