Story
MMR performance wordt MMX
september 4, 2024
LEES BLOGoktober 6, 2020
FORD FOCUS ST MK3
KLANT PROJECT
Als echte autofanaat stond ook Vincent te popelen om te beginnen met tunen van zijn nieuwe auto. Zijn nieuwste aanwinst? Een Ford Focus ST MK3. Een auto waar wij aardig bekend mee zijn, zo rijdt onze Engelse collega Liam met een ST MK3 met ruim 420pk! Vincent kocht de auto helemaal standaard en wilde toch graag wat meer pit. Samen hebben we gekeken naar modificaties die zijn auto sneller maken, maar toch betrouwbaar houden. Hoe? Dat lees je in onze blog!
Meer vermogen halen uit een auto met een turbo gaat het makkelijkst door de turbodruk te verhogen. Meer druk, is meer lucht. Samen met meer benzine zorgt dit voor meer vermogen. Echter gaat dit niet zo maar, des te harder de turbo moet werken des te meer hitte komt er bij kijken. Daarom is er gekozen om de inkomende lucht te gaan koelen met een Airtec Stage 2 intercooler. De Airtec intercooler is een plug en play oplossing op deze auto en beschikbaar in het zwart of zilver, tevens kan de klant zelf kiezen welk kleur logo erop moet of zelfs geen logo.
Nu dat we de koeling van de inkomende lucht in orde hebben, is de lucht compacter geworden en kunnen we de druk al bijna omhoog gaan zetten. Echter nu moeten we de extra hoeveelheid lucht nog kwijt. Aan de andere kant van de turbo zit de uitlaat en deze mag nu wel een grotere diameter krijgen en tevens gaan we de katalysator aanpakken. De originele katalysator is restrictief door de grote hoeveelheid cellen die erin zit. In overleg met Vincent hebben we gekozen voor een Milltek Sport downpipe met katalysator namelijk de SSXFD125. Deze “Race kat” heeft 200 cellen en heeft een diameter van maar liefst 3 inch (of 76.2mm). Nu wilt het oog ook wat en mag de auto best laten weten dat hij wat vlotter is en daarom is er gekozen om de complete uitlaatlijn van Milltek Sport te maken. Met de subtiele Cerakote zwarte eindstukken is de non-resonated (zonder midden demper) Milltek Sport uitlaat (SSXFD111) een perfecte uitlaat om de van deze gezinsauto, een beest te maken!
Zeg nou zelf, dit ziet er toch ook gewoon goed uit?
Hardware matig zijn we er nu om de turbo druk te gaan verhogen. Met moderne auto’s komt moderne techniek, de turbodruk wordt in deze auto geregeld door de ECU. We hoeven dus niet aan de gang met een externe boostcontroller zoals een HKS EVC, maar kunnen gebruik maken van de originele ECU door deze opnieuw te programmeren. Onze COBB Tuning AccessPort 3 is wederom een plug en play oplossing. De COBB AccessPort 3 is een stand alone computer welke de begrensde mogelijkheid van de standaard computer vrijgeeft. Hij plugt simpelweg in via de OBD poort van de auto en schrijft de originele software over met voorgeprogrammeerde software welke meegeleverd wordt met de AccessPort 3. Niet telkens opnieuw betalen voor nieuwe software, gewoon een volgende stage selecteren en uploaden naar de auto!
“De verschillende modificaties en de Cobb Accessport met de juiste software zorgen er voor dat de auto door de versnellingen heen vliegt. Er is enorm veel koppel beschikbaar, al vanaf 2500 toeren. De Focus ST is standaard al geen langzame auto, maar nu is het net een hongering monster. De Milltek uitlaat zorgt voor een heerlijk geluid. Als je rustig rijdt merk je eigenlijk niet dat er een andere uitlaat is gemonteerd, maar onder volgas produceert de auto nu een heel mooi sportief geluid.” -Vincent
De Milltek uitlaat
zorgt voor een
heerlijk geluid.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maakt Co-ordSport gebruik van cookies. Door te klikken op een willekeurige link op deze site accepteert u de cookies. Voor meer informatie bekijk ons privacybeleid.
The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.